Guy Kawasaki geeft ondernemers les
Door MARIE-JOSÉ KLAVER
AMSTERDAM, 18 JULI. Hoe word je een succesvolle internetondernemer? Door een revolutionair te zijn. Hoe word je een revolutionair? Door je te houden aan de regels van Guy Kawasaki. Hoe dat moet legde deze risico-investeerder gisteren in Amsterdam uit.
Volgens de Amerikaanse risico-investeerder en ondernemer Guy Kawasaki (45) moeten aankomende ondernemers die rijk willen worden in staat zijn de volgende technologische ontwikkeling te onderkennen, de new new thing in het jargon van Silicon Valley. Kawasaki was gisteren te gast bij het Amsterdamse Twinning Centre voor startende internetbedrijven.
Wie zich richt op meer van hetzelfde redt het niet, houdt hij zijn gehoor voor, dat bestaat uit ongeveer 150 Nederlandse ondernemers en consultants. Als voorbeeld noemt Kawasaki, topman van Garage.com - een bedrijf in Palo Alto (Californië) dat bemiddelt tussen startende ondernemers en venture capitalists - de ijsindustrie. De ontwikkeling van het handmatige hakken van ijs tot de uitvinding van de koelkast kent verschillende technologische stadia. Het kenmerk van elke revolutie is volgens Kawasaki dat elke nieuwe fase een nieuwe technologie kent, die de marktleiders niet begrijpen. Tegen de tijd dat winkeliers ijskasten hebben, zijn er elders ingenieurs bezig om de koelkast voor huishoudelijk gebruik te bouwen.
De belangstelling voor Kawasaki's presentatie is groot. Ook in Nederland is nu bekend dat met internet veel geld te verdienen is. Buiten staan lange rijen auto's langs de berm. Het kleine parkeerterrein van Twinning is niet groot genoeg voor de bezoekers. In de hal van het Twinning-gebouw staan de luisteraars dicht op elkaar gepakt. Niet alleen de pers maakt aantekeningen. Ook de aanwezige consultants schrijven druk mee.
De gesprekken in de wandelgangen gaan over investeringen en rendement. De eerste 15.000 gulden omzet is binnen, zegt een man in een donkerblauw pak. Dat mag ook wel bij die burn rate (snelheid waarmee een bedrijf geld verliest), reageert zijn gesprekspartner.
In een uur geeft Kawasaki een samenvatting van Rules for revolutionaries (1999), zijn rode boekje voor het kapitalisme. Hij verontschuldigt zich voor het feit dat hij zijn praatje niet heeft aangepast aan de Europese omstandigheden. De metafoor van de garage, waar miljardenbedrijven als Microsoft, Apple en HP zijn begonnen, komt veelvuldig voor. Om Kawasaki's technische grapjes wordt nauwelijks gelachen. Daarvoor is het publiek, voornamelijk afkomstig van Arthur Andersen, ABN Amro en andere bedrijven uit de oude economie, te kort online.
De regels van Kawasaki, in een vorig leven 'evangelist' bij Apple, zijn simpel. Wees innovatief, wees niet bang om een incompleet product te verkopen, wees aardig voor je klanten.
Maar hoe herken je nu de volgende technologische ontwikkeling die tot een revolutie leidt?, vraagt een van de aanwezigen. Heel simpel, zegt Kawasaki. Het zullen jonge mensen zijn die met een idee komen dat zo briljant en futuristisch is, dat ze heel veel moeite zullen hebben er geld voor los te krijgen bij investeerders. Kijk maar naar Netscape. Wie zou in 1993 zomaar een gesjeesde student geld hebben gegeven die zei: 'Ik ga een browser maken voor het web. Er is nu nog niets te zien, maar over een paar jaar is iedereen online.' Het is Marc Andreessen toch gelukt. Ruim voor zijn 30e werd hij multimiljardair. U kunt het ook. Create like a god. Command like a king. Work like a slave.''
(Verschenen in NRC Handelsblad, 18 juli 2000)