A R T I K E L E N   >> E-C O M M E R C E

  home   |  artikelen   |  boek   |  mailinglist   |  links   |  bio   | contact


Internet
Recht
Providers
E-commerce
Spam
Filteren
Privacy
Aftappen
Hacken
Virussen
Beveiliging
Cybercultuur
Agents
Kunst
Recensies
Media
Browsers
Vrouwen
Kinderporno

Cd roms
Spelletjes
Educatief

Dossiers
Beveiliging
Filteren
Echelon
Kinderporno

 

 

Top 40 Internetondernemers

Internet in Business logo
Van 4 naar 2: Hans Veldhuizen

Marie-José Klaver
(Internet in Business, december 2000)

Hans Veldhuizen van NedStat klimt gestaag door: nu naar nummer 2 van de Top 40. Geboren netwerker met evenveel energie als nevenfuncties en een grote liefde: Crosby Stills & Nash. Hij houdt er een website over bij. Natuurlijk met de tellers van NedStat erop.

Zo'n 180 bezoekers per dag trekt de Crosby Stills & Nash website van Hans Veldhuizen. De directeur en oprichter van NedStat heeft een teller van zijn eigen bedrijf op de site geplaatst. Er is één uitschieter. Op 13 oktober 1999 bezochten maar liefst 1.729 mensen de site, die Veldhuizen sinds 1996 bijhoudt.

1996 Is ook het jaar dat de voormalig journalist samen met de AIO Sterrekunde Michiel Berger (1970) Compass Interactive opricht dat tellers voor websites maakt. Michiel Berger is dan al een bekende Nederlandse netpersoonlijkheid. De promovendus houdt op zijn account van de Universiteit van Amsterdam een bekende site over HTML en één over sterrenkunde bij. Ook heeft hij de webserver van het Sterrenkundig Instituut opgericht.

Berger, die nooit de doctorstitel verwierf omdat hij het te druk had met het bedrijf, is de bedenker van de bekende blauwe NedStat-teller die inmiddels op zo'n 800.000 particuliere homepages prijkt. Toen Veldhuizen die teller voor het eerst zag, was hij verkocht. Hij wist zeker dat er bij het bedrijfsleven behoefte bestond aan een betrouwbaar systeem om het bezoek aan websites te meten. In zijn praktijk van communicatieadviseur kreeg hij regelmatig de vraag hoe je nu kunt zien wie je website bezoekt.

In 1997, toen NedStat 35.000 gebruikers kende, kregen Berger en Veldhuizen de Voskotrofee voor jonge netwerkstrijders. De jury prees het innovatieve en internationaal georiënteerde bedrijf, dat zijn naam in 1999 officieel in NedStat veranderde. "In korte tijd is dit systeem als een lopend vuurtje door het Net gegaan. Nu worden al in België, Duitsland, Spanje en de USA meetdiensten door Compass opgezet."

Jong is Veldhuizen niet, dat zie je al aan zijn muziekvoorkeur. In het jaar dat Crosby Stills & Nash hun eerste plaat uitbrengen wordt de 18-jarige Veldhuizen fan. Het duurt dan nog een jaar voordat Berger wordt geboren.

Zakenkabinet

Maar een netwerker is hij wel. Dat zeggen al zijn vrienden en zakenrelaties. Veldhuizen, die in 1951 in Den Haag werd geboren en na de HBS een tijdje Rechten studeerde, heeft vele nevenfuncties die hij met enthousiasme vervult. Hij is voorzitter van de Amsterdam New Media Association (ANMA) en lid van de adviesraad van de Internet Society Nederland (ISOC). Daarnaast adviseert hij andere Internetbedrijven en investeert hij in startup's.

Veldhuizen is ook de initiatiefnemer van IciTy, een nieuw kantoorgebouw met een snelle Internetverbinding dat momenteel wordt gebouwd in de buurt van het Ajaxstadion in Amsterdam Zuidoost. Het gebouw heeft een oppervlakte van 35.000 vierkante meter en biedt ruimte aan 15 tot 20 grote en middelgrote ICT-bedrijven. Beginnende bedrijven kunnen kleine kamers huren. Veldhuizen hoopt dat de bedrijven van elkaars expertise zullen profiteren. "In ICiTy gaat het om netwerken. Letterlijk en figuurlijk. En om synergie. Daarom biedt ICiTy plaats aan bedrijven die complementair zijn."

In 1999 richtte Veldhuizen, samen met zeven andere Internetondernemers, het 'Digitale Zakenkabinet' op. De Acht van Kok, zoals de groep zich noemt, vindt dat het paarse kabinet te weinig van Internet af weet en daardoor de groei van de netwerkeconomie belemmert. De Acht van Kok, die onder anderen bestaat uit André Varma van Surfkids, Marleen Stikker van de Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media, Martijn Hoogeveen van TakeitNow en Joost Schuijff van Bibit, wil dat de BTW op elektronische diensten wordt afgeschaft en dat er een einde wordt gemaakt aan kartels zoals de vaste boekenprijs.

De groep komt nog steeds een keer in de twee maanden bij elkaar om over de toestand van de Internetwereld te praten onder het genot van een sigaar en een glas whisky. "Leuk en leerzaam", noemt Varma de bijeenkomsten.

Varma investeert in online kindercommunities als Surfkids en Safekidszone. Over Veldhuizen is hij zeer te spreken. "Hans is succesvol omdat hij zichzelf gebleven is en in staat is om anderen die voor hem werken de ruimte te geven. Ook is hij iemand die vanaf dag één door had dat je aan een netwerk moest bouwen. Bovendien is hij creatief en heeft ideeën."

Ook Martijn Hoogeveen, Internetondernemer en hoogleraar Multimedia aan de Open Universiteit, is vol lof over Veldhuizen. "Hij houdt van nieuwe ideeën en vindt omgaan met mensen met ideeën erg stimulerend. Hij hoeft niet meer per se zelf te scoren, en haalt ook veel voldoening uit het laten scoren van anderen."

Neus

Anderen laten scoren doet Veldhuizen als investeerder. Hij heeft in acht jonge Internetbedrijven een ton gestoken. Eén van de jonge ondernemers die Veldhuizen adviseert, is Bas Possen van de kledingsite Possen.com. "Hij heeft ons officieel 'ontdekt' via NewVenture - georganiseerd door McKinsey en De Baak. Officieus speurt hij gewoon naar goede initiatieven en daar heeft hij een neus voor", vertelt Bas Possen. Veldhuizen bracht Bas Possen op het idee om maatpakken via het web te gaan verkopen. Possen.com heeft inmiddels 25 mensen in dienst. Met een bodyscanner wordt klanten de maat genomen waarna ze online pakken kunnen bestellen. Wat zijn de sterke punten van zijn coach? "Hij wil gerespecteerd, machtig, bekend en rijk worden - in die volgorde - en zoekt daarvoor goede partners en investeringen. Tegenover deze mensen is hij wel zeer loyaal en energiek. Hans denkt aan je en kan dingen regelen. Wij lijken op elkaar. Wij zijn op ons best als we duizend dingen tegelijk doen."

Zijn tomeloze energie is inderdaad één van de opvallendste eigenschappen van Veldhuizen. Possen: "Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werkt Hans meer dan 100 uur per week. Hij houdt echter van de aandacht en staat altijd open voor panels, press coverage."

Kees Ettema, die Veldhuizen ongeveer vijf jaar geleden leerde kennen, toen hij advies zocht voor de website van het ANP, noemt het tempo waarin Veldhuizen zaken doet "topsport". Hij is 24 uur per dag aan het trainen en rust niet eerder voordat het doel is bereikt, aldus Ettema, die nu CEO is van Contendis, een door Veldhuizen bedachte startup die content gaat leveren voor breedbandtoepassingen.

Hoewel Veldhuizen zich niet meer met het dagelijkse management van NedStat bezighoudt sinds Michael Kinsbergen in mei van dit jaar tot CEO van het bedrijf is benoemd, heeft hij door al zijn nevenactiviteiten een overvolle agenda. Toch maakt hij nooit de indruk moe te zijn en beantwoordt hij zijn email altijd binnen een paar uur. Hoe kan dat? Martijn Hoogeveen: "Hij is echt iemand die dingen doet die hij leuk vindt. De batterij van iemand als Hans, die zich vooral bezig houdt met leuke dingen, leuke mensen, spannende innovaties, raakt niet leeg. Hij is ook tijdig in staat te herkennen wanneer iets hem teveel wordt en kan dan ook een stap terug doen. Daarnaast put hij ook veel energie uit het coachen van jonge ondernemers, zoals Durk Jan de Bruin van Startpagina. Voor Hans ook niet verkeerd, want zijn NedStat-teller stond op al die dochterpagina's en hij is zo binnen gekomen bij een heel interessante klant: VNU."

"Hans kan zijn tijd heel goed verdelen en werkt zich absoluut niet over de kop", zegt Hans Offringa van de digitale uitgever Gopher. Offringa, behalve ondernemer ook schrijver, leerde Veldhuizen in 1998 kennen bij de Broos van Erp prijs waarvoor zowel NedStat als Gopher was genomineerd. Winnaar werd dat jaar de Service Apotheek, een samenwerkingsverband van 130 apotheken die ook online hun diensten aanbieden. Later werd Offringa ook lid van de Acht van Kok.

Houdt Veldhuizen wel genoeg tijd over voor zijn vrouw Janneke en zijn kinderen? "Nee, dat zou wel wat meer mogen zijn", zegt hijzelf. Zijn vrouw, met wie hij vier dochters heeft, zegt dat het best wel eens lastig was dat Hans zo veel weg was toen de kinderen klein waren. "Hij was zeker trots op ze, maar hij is nou eenmaal geen spelletjesvader."

Hans' veelvuldige afwezigheid heeft haar zelfstandig gemaakt, zegt Janneke Veldhuizen. "Nu de kinderen wat ouder zijn ga ik af en toe met Hans mee naar het buitenland. Heerlijk is dat. Bovendien hebben we in onze zomervakantie alle tijd om met z'n allen te genieten van elkaars aanwezigheid. Deze drie weken zijn heilig, daar komt niemand aan."

Verkooprecords

Naast de 800.000 particuliere gebruikers met een gratis teller maken ongeveer 6.000 bedrijven gebruik van NedStat Pro en 300 van SiteStat. Winst maakt het bedrijf, dat de laatste jaren snel is gegroeid en kantoren heeft in Diemen, New York, Parijs en Frankfurt, nog niet. Toch is Hans Veldhuizen tevreden over de resultaten. "We boeken elke maand verkooprecords. Als we ons tot Nederland zouden beperken zouden we zeer winstgevend zijn. Maar we willen een speler van formaat zijn, daarom investeren we veel geld in verkoopkantoren met lokaal personeel in de meeste Europese landen. Dat is een kostbare aangelegenheid waarvan we echter volgend jaar al de vruchten zullen plukken."

Hoogeveen is iets minder optimistisch over de kansen van NedStat om op korte termijn winst te maken. "De potentie is er zeker, maar het zal toch ook nog een hele klus worden. Ik geloof in de winstgevendheid van het concept, mits NedStat veel via partners gaat werken (goedkopere sales), en zichzelf vooral concentreert op productontwikkeling en productmarketing." Hoogeveen raadt NedStat aan om niet te veel kosten te maken en meer aandacht te besteden aan SiteStat, het duurste product. "NedStat is op termijn levensvatbaar indien de groei (in kosten) beheerst plaatsvindt. De ontwikkeling van software moet naar landen als India, Oekraine en Rusland worden overgebracht. Dit uit kostenreductie-overwegingen. Nederland is te duur."

(Verschenen in Internet in Business, december 2000)

mjk@marie-joseklaver.nl

december 2000



Marie-José Klaver

Lees meer artikelen uit
Internet in Business of neem
een gratis abonnement.


Bovenkant pagina