Juni 2001
Internet-marketing: wie niet vraagt, die niet wint
Buttons, banners, viral marketing, one-to-one marketing, permissiemarketing, zoekmachinemarketing, SMS marketing, interruptiemarketing - Internetmarketing kent legio mogelijkheden. Maar het belangrijkste is: Aan de basis van Internetmarketing staat toestemming van de klant.
Insight .bone advertising
Online marketingcommunicatiebureau .bone advertising in Utrecht is vanaf de oprichting in 1999 winstgevend. In het begin werd er binnen nog gevoetbald, nu is het pand te klein. Insight van een creatieve mediaplanner, waar de directeur vaak nog zelf de deur opendoet.
April 2001
Poedelnaakt
Meer en meer virussen, hardleerse werknemers, handige hackers: veiligheid en Internet vormen nog altijd een slechte combinatie. Computercriminaliteit komt in steeds meer soorten en maten. De gevolgen kunnen zelfs tot de - economische - dood van bedrijven leiden. Beveiliging is een continu en complex proces - en dus moeilijk.
Insight Syfact
Met de fraudebestrijdingsoftware van het Nederlandse automatiseringsbedrijf Syfact kan onderzoek naar crimineel geld worden verricht. Inmiddels heeft het bedrijf alle grote banken als klant. Het programma zoekt en legt verbanden. Over smurfen, splitsen en overboeken.
Februari 2001
Blinded by the site
In de Verenigde Staten zijn afgelopen jaar ruim 41.000 mensen ontslagen bij Internetbedrijven. Het aantal faillissementen loopt in de vele honderden. Ook in Nederland wordt het klimaat voor dotcoms steeds ongunstiger. Toch wordt er meer geïnvesteerd dan ooit. Ruim baan voor de èchte Internet-ondernemer.
Digital invoice
Wie wordt er af en toe niet gek van de enveloppen met bankafschriften en rekeningen die elke dag binnenkomen? Ze stapelen zich op of raken weg. Rekeningen op het stapeltje 'nog betalen' komen per ongeluk in het laatje met 'betaald' terecht en voor je het weet liggen er aanmaningen en boetes op de deurmat. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf Anachron heeft een oplossing: e-billing, oftewel: elektronisch factureren.
Insight Seneca
Voor de meeste Internetbedrijven ging het vorig jaar van hype naar horror. Zo niet voor de Seneca Groep, opgericht door twee veteranen uit het bedrijfsleven en vanaf het begin winstgevend. "Vorig jaar was je een sufferd als je geen dotcom-bedrijf was. Nu ben je een sufferd als je dat wel bent."
Gorilla projects
Voormalig Internetjournaliste Yvette Cramer zette een eigen elektronische uitgeverij op. Waarom zijn er toch zo weinig vrouwelijke ondernemers? "Je moet je voortdurend waar maken, je moet soms behoorlijk macho en gehaaid zijn en onwaarschijnlijke toekomstscenario's uittekenen."
December 2000
Kan ik effe vangen?
Ook Internet kent al een vroeger. Dat was toen een aantal bevlogen jongens en meisjes idealistisch werkten aan een betere wereld. Nu gaat het gewooon weer over geld. Oud- en nieuwlichters over geld, gebakken lucht, verwachtingen, venture capital en het verleden.
Insight YourNews
Binnen bij YourNews, de onderneming die nieuws levert aan websites en bedrijven. YourNews maakte een zeer snelle groei door. Nieuwe medewerkers worden 'geel gespoten'. Hippe vogels, daar hebben ze geen behoefte aan. Elke maand een Big Lunch, dat weer wel.
Top 40: Nummer 3 met Superstip: Joost Schuijff
Directeur en oprichter Joost Schuijff van Bibit Internet Payments reikte tot de top 3. De familyman was altijd al met computersystemen in de weer. Met Bibit gaat het crescendo. Een portret.
Top 40: Van 4 naar 2: Hans Veldhuizen
Hans Veldhuizen van NedStat klimt gestaag door: nu naar nummer 2 van de Top 40. Geboren netwerker met evenveel energie als nevenfuncties en een grote liefde: Crosby Stills & Nash. Hij houdt er een website over bij. Natuurlijk met de tellers van NedStat erop.
Oktober 2000
Insight Shipitsmarter
Shipitsmarter - oftewel Ship it Smarter - biedt kleinere ondernemingen bij de behoefte aan koeriersdiensten de geneugten van een grote: kortingen en voordeel. De Internet-startup van Jeroen Buis en Gert Jan Bennen heeft een database met tienduizenden prijzen van de grote koeriers. Over renevue sharing, het verzenden van pakjes en het waarom van een zilverkleurige step.
Gratis? Wat gratis?
Alles wordt op den duur gratis, zo is de opvatting van Internetgoeroe Kevin Kelly. Maar gratis is weer wat anders dan gratis. De koelkast krijg je voor niets, de bijbehorende verbinding met het netwerk kost geld. Uiteindelijk betaalt de consument zelf voor alle gratis producten door de diensten die eraan gekoppeld worden.
Safety last
Beveiliging is voor veel bedrijven die zaken doen
op Internet een probleem. Ze geven bakken met
geld uit aan marketing, maar een fatsoenlijke
beveiligingstest laten uitvoeren, ho maar. Veel te
druk, druk, druk met het ontwikkelen en lanceren
van de eigen site. Over haastige spoed.