Courier Stuff
Insight Shipitsmarter
Marie-José Klaver
(Internet in Business, oktober 2000)
Shipitsmarter - oftewel Ship it Smarter - biedt kleinere ondernemingen bij de behoefte aan koeriersdiensten de geneugten van een grote: kortingen en voordeel. De Internet-startup van Jeroen Buis en Gert Jan Bennen heeft een database met tienduizenden prijzen van de grote koeriers. Over renevue sharing, het verzenden van pakjes en het waarom van een zilverkleurige step.
Terwijl je je afvraagt waar hij wil gaan parkeren in de drukke Van Baerlestraat in Amsterdam, komt Jeroen Buis op een stepje aangereden. "Je gaat er wel van zweten", zegt de CEO van Shipitsmarter.com vrolijk, terwijl hij zijn modieuze zilverkleurige vervoermiddel op het terras parkeert. De ober - met een blik van 'dit is een net café' - zet de step meteen aan de kant.
Vanochtend praat Jeroen Buis met een bedrijf over de toekomstige webwinkel. De onderneming wil boeken en posters gaan verkopen via de website. Shipitsmarter kan misschien een rol spelen bij het versturen van de bestellingen. Het bedrijf is gespecialiseerd in het voordelig aanbieden van koeriersdiensten. Voor de verslaggever blijft de deur helaas gesloten.
De volgende ochtend zitten we om kwart over acht in de auto, een bescheiden gezins-Renault met twee kinderzitjes achterin, op weg naar Amersfoort, waar Buis en zijn partner Gert Jan Bennen (39) een bespreking hebben met het ICT-bedrijf iCommerce en de kapitaalverschaffer iVenture Network.
Vlak voor we het gebouw van iCommerce aan het Spacelab (alle straten op het nieuwe bedrijventerrein in Amersfoort hebben ruimtevaartnamen: Maanlander, Kosmonaut, Spaceshuttle) betreden, haalt Gert Jan Bennen snel even een stropdas uit zijn zak. In de spiegel van een Smart strikt hij hem. Jeroen Buis draagt nooit meer een net pak. Alleen op de foto op de website van zijn bedrijf is hij nog gekleed volgens de conventies van de oude economie.
Shipitsmarter bestaat ongeveer een jaar en is op zoek naar partners en financiers om de Europese markt te veroveren. In Nederland verstuurt het bedrijf ongeveer 200 pakjes per week. De pas opgerichte vestigingen in België, Duitsland en Engeland doen het ook goed, vertelt Jeroen Buis (39).
|
|
"Voor Playboy is het onpraktisch om al die oude nummers op te sturen. Daarom hebben ze dat aan ons uitbesteed"
|
|
|
Naast het afhandelen van pakketzendingen houdt Shipitsmarter zich sinds enkele maanden ook bezig met order fulfilment. Voor enkele bedrijven, waaronder Playboy, verzorgt Shipitsmarter webbestellingen. De producten hebben ze opgeslagen in een magazijn in Amsterdam Zuidoost. Daar liggen bijvoorbeeld oude nummers van Playboy. "Als er een oude ster weer in het nieuws is, herinneren veel mensen zich dat ze in 1988 centerfold is geweest. Voor Playboy is het onpraktisch om al die oude nummers op te sturen. Daarom hebben ze dat aan ons uitbesteed", zegt Gert Jan Bennen, die verantwoordelijk is voor de financiële zaken bij Shipitsmarter.
Geen zak met geld
"Ik wil geen zak met geld, maar echte samenwerking", zegt Gert Jan Bennen. Omdat Shipitsmarter al winst maakt, zijn Buis en Bennen niet op zoek naar een geldschieter die voor een bepaald bedrag een aandeel in het bedrijf neemt, maar naar een partner die voor contacten zorgt in de landen waar Shipitsmarter zich in de toekomst wil vestigen. Shipitsmarter is bereid zelf geld te steken in samenwerkingsovereenkomsten.
Shipitsmarter is een logistieke Internet-startup die zich richt op kleine bedrijven die ongeveer vijf pakjes per maand naar het buitenland versturen. Op de website van Shipitsmarter kunnen bedrijven de tarieven van verschillende koeriersdiensten vergelijken en opgeven of ze hun pakketjes met DHL, UPS, TNT of FedEx willen versturen. Ze kunnen er ook voor kiezen om tien procent korting te krijgen. Dan kiest Shipitsmarter de voordeligste koerier uit.
Voor grote bedrijven is Shipitsmarter minder interessant, denkt oprichter Jeroen Buis. "Die kunnen zelf goede kortingen bij TNT of een andere koerier bedingen." Wel komt het voor dat afdelingen van grote bedrijven gebruik maken van Shipitsmarter als de centrale postkamer bijvoorbeeld al dicht is en er snel een pakje naar een klant moet.
Voor kleinere bedrijven zijn de kortingen die Shipitsmarter bij de koeriersdiensten bedingt erg aantrekkelijk, omdat ze zelf niet interessant genoeg zijn voor een voordelig contract. De kortingen lopen op van een paar gulden tot vele tientjes per pakje, afhankelijk van het soort pakje en de bestemming.
Op de site van Shipitsmarter is te zien hoe groot de prijsverschillen zijn tussen DHL, UPS, TNT en FedEx. TNT rekent voor een pakje van een halve kilo dat van Nederland naar India moet ruim 103 dollar. Bij FedEx betaalt een klant 70 dollar.
Als de klant een keuze heeft gemaakt, hoeft hij alleen zijn eigen adres en het adres van de ontvanger in te vullen op de site van Shipitsmarter. Shipitsmarter zorgt ervoor dat het pakje wordt afgehaald en op de plaats van bestemming terecht komt. Alle pakjes worden naar het magazijn in Amsterdam Zuidoost gebracht en van daaruit naar de plaats van bestemming gebracht. De rekening volgt later per post.
Om te voorkomen dat bedrijven telkens weer dezelfde gegevens moeten invoeren heeft ICT-specialist Jeroen van der Plas een adresboek gemaakt waarin veel gebruikte adressen bewaard kunnen worden. De site is zo ontworpen dat het boeken van een zending klanten zo min mogelijk tijd kost. Registreren en inloggen hoeft bijvoorbeeld niet.
|
|
Zodra ze het kantoor van iCommerce verlaten doet Gert Jan Bennen zijn das af en stopt hem in zijn zak.
|
|
|
Bedrijven hebben ook geen eigen rekeningnummer van DHL of één van de andere koeriers nodig waarmee Shipitsmarter zaken doet. "We hebben ons in het begin vooral gericht op de lagere prijzen. We dachten dat dat onze sterkste concurrentiekracht was", vertelt Jeroen Buis, die na zijn studie wiskunde en informatica in Delft 17 jaar in de informatietechnologie en de logistiek heeft gewerkt. "Gebleken is echter dat klanten het gemak van de site erg op prijs stellen. Ze hoeven weinig te doen om een pakje te versturen en krijgen een email als het pakje op de plaats van bestemming is aangekomen."
Buis noemt het voorbeeld van een receptioniste van een middelgroot bedrijf dat inmiddels een goede klant is van Shipitsmarter. "Als het pakje is aangekomen en ze de bevestiging per email krijgt, stuurt ze die meteen door naar haar baas. Zij wordt afgerekend op de efficiëntie en niet eens op het geld dat ze met Shipitsmarter bespaart. Met het emailtje kan ze laten zien dat ze haar werk goed heeft gedaan."
'Hallo'
Zodra ze het kantoor van iCommerce verlaten doet Gert Jan Bennen zijn das af en stopt hem in zijn zak. Op het kantoor van kantoor van Shipitsmarter aangekomen - aan de Herengracht in Amsterdam - halen ze snel een broodje in de Utrechtsestraat. Bennen groet verschillende buren en bekenden. Hij woont in hetzelfde pand waar het kantoor is gevestigd.
Het kantoor bestaat uit twee kamers in een monumentaal grachtenpand met een prachtige entree met een hoog plafond en marmeren vloer. De kamers, ingericht met grote bureaus, mooie designlampen en kunst aan de muur, zijn net groot genoeg voor Buis en Bennen. De ramen, die zich aan de straatkant bevinden, staan open en af en toe roept een kennis van Bennen luid 'hallo' naar binnen.
Terwijl Buis nog zit te eten, komt Patrick van Gelder van Annapa.com binnen. Annapa.com is een site die gratis kantoordiensten aanbiedt voor het midden- en kleinbedrijf. De persoonlijk assistente Anna moet de echte secretaresse vervangen. Op de site, die overigens enkele lekken vertoonde waardoor derden persoonlijke gegevens van geregistreerde gebruikers konden bekijken, kunnen bedrijven een agenda bijhouden en samen aan projecten werken.
Van Gelder en Buis bespreken de mogelijkheden van een samenwerking tussen de twee bedrijven. Zenuwachtig werpt Van Gelder af en toe een blik op zijn auto die hij aan de gracht heeft geparkeerd. Hij heeft niet genoeg geld in de meter gedaan en is bang dat hij een wielklem krijgt.
Bennen, van huis uit fiscaal jurist en econoom, werkt in de andere kamer een voorstel uit voor iCommerce. Het liefst werkt Shipitsmarter samen met andere bedrijven op basis van revenue sharing,
|
|
"Dat vind ik heel prettig aan de Internetsector. Bedrijven denken en schakelen heel snel."
|
|
|
zegt hij. Bedrijven die ervoor zorgen dat Shipitsmarter meer pakjes verstuurt, krijgen een bepaald bedrag per pakketje. Een percentage is ook mogelijk. Shipitsmarter werkt op die manier samen met onder meer ProfPages van Kluwer, een virtuele ontmoetingsplaats voor juristen, fiscalisten en financiële deskundigen, en de portalsite Onderneemhet.nl. Van Gelder van Annapa.com vraagt of het een probleem is voor Jeroen Buis om binnen twee dagen een voorstel op te sturen.
"Natuurlijk niet. Je hebt het donderdag."
"Met ProfPages hadden we binnen twee dagen een deal en draaide onze applicatie op hun site. We hadden elkaar toen nog nooit ontmoet en alles via e-mail en de telefoon geregeld", zegt Van Gelder.
Tastbaar
Buis waardeert de snelheid waarmee Annapa.com probeert een marktaandeel te veroveren. "Dat vind ik heel prettig aan de Internetsector. Bedrijven denken en schakelen heel snel."
Logistiek heeft Buis altijd al gefascineerd. Na zijn studie heeft hij een jaar bij een Frans bedrijf gewerkt dat het eerste Europese computersysteem voor de transportsector heeft gebouwd. "Een soort Internet avant la lettre." Daarna werkt Buis vier jaar voor het softwarehuis Ibas. "Ik heb er met veel plezier gewerkt. Toen ik er kwam was het een heel klein bedrijf. Iedereen was erg enthousiast en werkte hard. Daar heb ik jonge bedrijven leren waarderen."
Toen Ibas hem te groot werd, stapte Buis over naar Unilever. Daar heeft hij zich als ICT-manager zeven jaar bezig gehouden met logistieke processen. "Ik vind logistiek geweldig. Ik ben gek op fabrieksterreinen met auto's en pallets. Logistiek is heel tastbaar."
Als Buis in 1998 een week gaat zeilen met een paar vrienden wordt hij zo enthousiast dat hij na terugkomst zijn baan opzegt om met zijn vrouw en twee kinderen een zeiltocht van zeven maanden in het Caraïbisch gebied te maken. "We hebben bewust niet zo lang over de beslissing nagedacht om ons leven in Nederland op te geven. Hoe langer je daarover nadenkt, des te meer raak je ervan overtuigd dat het een onverstandige stap is."
Door een hypotheek op de overwaarde op het huis in Bloemendaal op te nemen hebben Jeroen Buis en
|
|
"Ik ben in staat veel tijd met mijn gezin door te brengen. Dat is goud waard."
|
|
|
zijn vrouw Ellen genoeg geld om een boot te kopen en een paar maanden niet te werken. "Die reis heeft mijn leven echt veranderd. Omdat je al je zekerheden opgeeft, ga je heel anders tegen het leven aankijken. Je leert jezelf ook goed kennen. Ik vond het bijvoorbeeld heel moeilijk om mijn lease-auto, een grote Peugeot, kwijt te raken. Dat had ik niet verwacht. Het viel me wel een beetje tegen van mezelf", zegt hij lachend. "Nu heb ik zelf geen auto meer. Soms gebruik ik die van mijn vrouw en verder ga ik met de trein en de step."
Een eigen bedrijf beginnen, was een gemakkelijke beslissing toen Jeroen Buis in mei 1999 terug kwam in Nederland. "Ik was er al aan gewend om geen vast inkomen meer te hebben. Door het zeilen ben ik ook veel relaxter geworden."
Shipitsmarter begon in oktober 1999 als prijsvergelijker. Het bedrijf bestond voornamelijk uit een reusachtige databank met tienduizenden prijzen van grote koeriersdiensten. Een maand later konden bezoekers ook zelf pakjes versturen via de site. "Wij hebben goede afspraken met koeriersbedrijven. Omdat we zelf voor de facturering zorgen en ook het debiteurenrisico nemen, hebben we een sterke positie." Klanten kunnen binnenkort ook gaan betalen via het Nederlandse betaalbedrijf Triple Deal, dat het geld pas aan Shipitsmarter overmaakt als het pakje op de plaats van bestemming is aangekomen. Als het mis loopt (wat een enkele keer voorkomt), krijgt de klant zijn geld terug.
Virtueel bedrijf
In december 1999 kwam het eerste geld binnen. Daarmee had Jeroen Buis het eerste doel - omzet maken voor eind 1999 - bereikt met zijn nieuwe bedrijf. Het tweede doel, de grootste informatieverschaffer te worden op het gebied van koeriersdiensten, is ook bereikt. Er is in Europa geen ander bedrijf dat zo'n grote en actuele databank met prijzen voor verzendingen heeft.
Of het derde doel ook bereikt wordt, hangt af van de contracten die Shipitsmarter de komende maanden sluit. In principe wil Buis voor het eind van dit jaar een omzet van 200.000 euro hebben. "We liggen iets achter op schema, maar dat komt vooral omdat we veel tijd hebben gestoken in de Europese uitbreiding."
Buis wil Shipitsmarter bewust klein houden. "Er werken nu drie mensen in vaste dienst. Op den duur worden dat er waarschijnlijk tien, maar meer zeker niet." Kleine bedrijven zijn innovatiever en daadkrachtiger, vindt hij. "We beperken ons tot onze core business en besteden al het andere uit."
Shipitsmarter is haast een virtueel bedrijf. De verschillende medewerkers en partners zitten niet vaak bij elkaar in één ruimte. Buis werkt twee dagen op kantoor, twee dagen thuis en is één dag per week onderweg om met partners en klanten te praten. "Dat is het fijne van een eigen bedrijf. Je kunt je eigen tijd indelen. Als ik 's middags de kinderen van school haal, ga ik vaak nog een uurtje met ze naar de speeltuin. Dan werk ik 's avonds wat langer door. Ik ben in staat veel tijd met mijn gezin door te brengen. Dat is goud waard." Toch maakt Buis lange weken. "Ik werk gemiddeld zestig uur per week. Maar zo voelt het niet. Toen ik nog bij Unilever werkte, maakte ik ook vaak lange dagen. Dan was ik 's avonds helemaal kapot. Dat heb ik nu niet."
Shipitsmarter werkt alleen via Internet. "We hebben geen centraal telefoonnummer meer. Alles gaat via email. Email beantwoorden we binnen twaalf uur, maar meestal gaat het veel sneller, als we achter onze pc zitten antwoorden we binnen een uur." Buis roemt de voordelen van Internet: "Wij kunnen 24 uur per dag, zeven dagen per week facturen draaien. Het maakt niet uit waar we zitten. Desnoods gaan we naar het Internetcafé om de hoek."
Weinig personeel en een klein kantoor (Shipitsmarter deelt twee kamers met TaxFlex, een ander bedrijf van Gert Jan Bennen) betekent ook lage kosten. Dat is een bewuste keuze, legt Buis uit.
|
|
"Napster vind ik geweldig. Ze zetten de muziekindustrie op zijn kop"
|
|
|
"Gert Jan, Jeroen van der Plas en ik hebben Shipitsmarter met ons eigen geld opgericht. We geven ons zelf een bescheiden salaris. Als iemand me zou vragen wat onze burn rate was, zou ik kwaad worden. Het is ongelofelijk stom dat directeuren van Internetbedrijven daar hun status van laten afhangen."
Buis is ook privé een enthousiast Internetgebruiker. Tijdens zijn zeiltocht in het Caraïbisch gebied hield hij een website (www.jeroenbuis.com) bij, met een dagboek en foto's van de tocht. Hij werkt ook mee aan het vrijwilligersproject Open Directory, een niet-commerciële variant op Yahoo!. Aan Open Directory werken tienduizenden vrijwilligers mee die allemaal een categorie of een subcategorie onder hun hoede hebben genomen. Buis houdt twee pagina's bij met links van verschillende soorten koeriersdiensten.
"Laatst heb ik een Napster-petje besteld", zegt hij - enigszins verlegen. "Normaal doe ik dat nooit, spullen met het merk van bedrijven bestellen. Maar Napster vind ik geweldig. Ze zetten de muziekindustrie op zijn kop. Ik download veel muziek en bestel soms een cd die ik anders nooit zou hebben gekocht."
(Verschenen in Internet in Business, oktober 2000)