DEAF98:
Virtuele kunst voor cyber jetset en scholieren
(NRC Handelsblad, 19 november 1998)
Wat doen mensen uit Europa en Japan die elkaar
niet lijfelijk ontmoeten, maar verbonden door
videocamera's en microfoons in een
driedimensionale ruimte in cyberspace zweven, om
de omgeving te verkennen?
DEAF98:
Ongelukken en orakels
(NRC Handelsblad, 18 november 1998)
In Rotterdam is de biennale Dutch Electronic Art Festival (DEAF98) begonnen. Op het internationale festival staat de kunst
van het ongeval centraal. Ruim twee weken
lang kunnen bezoekers op verschillende
locaties nieuwe media-kunst bekijken en
navigeren in virtuele werelden.
Via Internet naar de bar
(NRC Handelsblad, 9 september 1997)
Het belangrijkste verschil tussen
internetkunst en kunst die in musea hangt, is de omgeving
waarin de kunstwerken worden waargenomen. Dit stelde de
kunsthistoricus Hans Dieter Huber op het
congres Konfigurationen. Zwischen
Kunst und Medien dat tijdens de Documenta
in Kassel werd gehouden.
Kunst in de computer
(NRC Handelsblad, 19 augustus 1997)
Een groot deel van de website van de
kunstmanifestatie Documenta in het Duitse Kassel
is aan online kunstprojecten gewijd. Onder vier abstracte
icoontjes gaan ongeveer dertig kunstsites schuil,
van digitale universa tot filmscripts en van
sculpturen tot acties voor meer bandbreedte.
Het leven van een robot is moeilijk
(NRC Handelsblad, 21 augustus 1997)
Mensen en machines gaan steeds meer op elkaar
lijken. Het is een misvatting dat de cyborg, een
combinatie van computertechniek en levend
organisme, een utopie is.
Een handig naslagwerk
(NRC Handelsblad, 30 december 1997)
Science fiction schrijver Bruce Sterling voorspelde
dat 'de jaren negentig' aan de komende generatie,
die in de jaren tachtig is opgegroeid, zullen
toebehoren.