A R T I K E L E N   >> CD ROMS

  home   |  artikelen   |  boeken   |  mailinglist   |  links   |  bio   | contact


Internet
Recht
Providers
E-commerce
Spam
Filteren
Privacy
Aftappen
Echelon
Hacken
Virussen
Beveiliging
Cybercultuur
Agents
Kunst
Recensies
Media
Browsers
Vrouwen
Kinderporno
Misc

Cd roms
Spelletjes
Educatief

Dossiers
Beveiliging
Filteren
Echelon
Kinderporno

Black & White

God en zijn gelovers

Marie-José Klaver
(NRC Handelsblad, 27 april 2001)

De recensies van de preview-versie waren lovend. Maar belangstellende gamers moesten nog maanden wachten tot Black & White in de winkels lag. Het team van gamemaker Peter Molyneux, die ook Populous, Theme Park en Powermonger maakte, had zulke hoge eisen aan zichzelf gesteld dat ze na de preview nog lang bezig zijn geweest om het spel technisch perfect te krijgen. Na drie jaar ontwikkelen is het spel dan eindelijk begin april verschenen.

Het wachten is de moeite waard geweest. Black & White is een bijzonder spel. De speler is een god die de keuze heeft goed of slecht te zijn. Alle andere figuren in het spel aanbidden de god. Een goede god wordt uit respect aanbeden, een slechte uit angst. Hoe meer geloof de dorpelingen en de zeven stammen in het spel hebben des te beter het de god vergaat. Een aanbeden god is een machtige god. Hoe geliefd of gevreesd een god is, uit zich in de grootte van de tempel die de gelovigen bouwen. Hoe meer godsdienst aanwezig is in het spel, des te hoger de tempel is.

De god wordt gerepresenteerd door een schepsel dat alle vaardigheden bezit die de god ook heeft. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) is dit schepsel, dat er uit kan zien als een aap, een tijger of een koe, in staat allerlei taken en gemoedstoestanden te leren. Het kan bijvoorbeeld agressief of barmhartig leren zijn.

De god heeft veel invloed op zijn gelovigen. Hij kan ze aanmoedigen om meer kinderen te krijgen, wat handig is als je een groot rijk wilt vestigen. Politiek correct is het spel ook. Als je een kinderdagverblijf bouwt in een nederzetting, zijn gelovigen eerder bereid meer kinderen te krijgen. Een boer die in een veld wordt geplaatst zal beginnen de akker te bebouwen. De aanhangers van een andere godheid zijn gemakkelijk te bekeren als ze honger hebben. Leer ze hoe ze de dorpswinkel moeten gebruiken en ze zullen je heel aardig gaan vinden. Een wonder verrichten leidt ook tot meer geloof.

Met behulp van vlaggen geven dorpelingen aan wat hun wensen zijn. Ze kunnen aangeven of ze bescherming, voedsel, kinderen of genade willen. Als god hoef je natuurlijk niet alle wensen meteen te vervullen. De bevolking een beetje laten lijden voordat je ze helpt kan goed zijn voor het dankbaarheidspeil.

Black & White is een reusachtige multimediale wereld. De driedimensionale ruimtes waarin de speler zich bevindt, zijn prachtig. Met een krachtige computer en een goede grafische kaart verloopt het spel moeiteloos. De navigatie geschiedt door een hand die altijd op het scherm te zien is. De functietoetsen kunnen als aanvulling gebruikt worden. Wie snel naar de tempel wil, drukt op F4. Een maal in de tempel kunnen bepaalde opties worden uitgeschakeld om het spel gemakkelijker te maken.

Black & White kan ook online worden gespeeld. Er zijn inmiddels ruim 230.000 geregistreerde cybergoden, meldt de website van Black & White. Het spel biedt in de multiplayer-modus de mogelijkheid om met andere spelers samen te werken. Een teamleider bestuurt het goddelijke wezen en de anderen helpen hem daarbij.

Black & White. Lionhead Studios. Nederlandstalige cd-rom voor Windows. Aanbevolen systeemeisen: Pentium III 500 Megahertz, 128 MB werkgeheugen, 750 MB vrij op de harde schijf en 16 MB 3D grafische kaart. Prijs 100 gulden, Engelstalige versie 125 gulden. (www.bwgame.com)

(Verschenen in NRC Handelsblad, 27 april 2001)

mjk@marie-joseklaver.nl

27 april 2001




Bovenkant pagina