'Recht anonimiteit internet niet beperken'
(NRC Handelsblad, 15 maart 2006)
Internetgebruikers en mobiele bellers hebben niet genoegmogelijkheden om zich te verzetten tegen het registreren engebruiken van hun gegevens, stelt jurist Anton Ekker.
Privacyrisico bij nieuw zoeksysteem Google
(NRC Handelsblad, 23 februari 2006)
Via een nieuwe zoekprogramma kunnen bedrijfsgeheimen, e-mailcorrespondentie, sollicitatiebrieven, belastingaangiftes en verslagen van chatsessies bij Google terecht komen.
Privacy-prijzen voor Verdonk en Sony
(NRC Handelsblad, 30 januari 2006)
Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) heeft dit weekeinde een Big Brother Award gekregen - een 'prijs' die jaarlijks wordt uitgereikt aan personen, bedrijven en instellingen die de privacy schenden. Ook ideeën kunnen in aanmerking komen voor een prijs.
Wikipedia gedaagd over naam dode hacker
(NRC Handelsblad, 13 januari 2006)
De ouders van de overleden Duitse hacker Tron zijn naar de rechter gestapt omdat de online encyclopedie Wikipedia de volledige naam van hun zoon noemt. Tron was het hackerspseudoniem van Boris Floricic. De informaticastudent stierf in oktober 1998 op 26-jarige leeftijd in Berlijn onder mysterieuze omstandigheden.
`P2p-gebruikers nog niet vogelvrij'
(NRC Handelsblad, 28 november 2005)
De Hoge Raad stelde vrijdag dat een internetprovider de adresgegevens moet vrijgeven van een klant die schade had veroorzaakt. Moeten gebruikers van uitwisselprogramma's als Kazaa en Bearshare nu oppassen?
Naam op web bij schade openbaren
(NRC Handelsblad, 26 november 2005)
Internetaanbieders moeten de identiteit van klanten bekendmaken als deze schade berokkenen aan derden. Dat heeft de Hoge Raad gisteren besloten in een zaak van een Tilburgse postzegelhandelaar tegen provider Lycos. De Hoge Raad bevestigde daarmee eerdere vonnissen van het gerechtshof en de rechtbank.
Cyberstalker is moeilijk te ontlopen
(NRC Handelsblad, 16 november 2005)
Internet leent zich uitstekend voor beledigingen en anomieme klachten. Het is minder makkelijk je te verweren tegen cyberstalking.
Onverdachte burgers bespied
(NRC Handelsblad, 10 juni 2002)
Europol wil dat internetproviders en telecombedrijven alle activiteiten van hun klanten opslaan en bewaren voor opsporingsdoeleinden. De plannen voor gegevensopslag van de Europese politiedienst lekten kort na de stemming in het Europees Parlement over een soortgelijk, maar minder vergaand, voorstel uit.
Europese zorgen over cookies
(NRC Handelsblad, 3 juni 2002)
Het privacybeleid van de Europese Unie heeft iets tegenstrijdigs. Aan de ene kant wordt de privacy van burgers goed beschermd door de Privacyrichtlijn. Als het aan de andere kant om overheidsbemoeienis met persoonsgegevens gaat, kiest de Europese Unie niet voor de burger.
Onderzoek tegen Microsoft Passport
(Netkwesties, 30 mei 2002)
De Europese Commissie onderzoekt momenteel of Microsoft Passport inbreuk maakt op de Europese privacywetgeving. Wat is Passport en wat zijn de bezwaren?
Kaping op het web
(NRC Handelsblad, 27 mei 2002)
Steeds meer programma's en websites zijn voorzien van spyware. Spyware is software die stiekem wordt geďnstalleerd en gebruikmaakt van de internetverbinding van de gebruiker om surfgegevens door te sturen naar bedrijven of advertenties oproept.
'Gegevenskoppeling is ver weg en abstract'
(Netkwesties, 1 november 2001)
Bert-Jaap Koops en Anton Vedder, onderzoekers aan de Katholieke Universiteit Brabant, deden begin dit jaar een uitgebreid onderzoek naar de privacy-opvattingen in Nederland. Aan de hand van concrete vragen over opsporingssituaties moesten mensen vertellen of ze de inzet van een bepaald middel (bijvoorbeeld camara's of afluisteren) geoorloofd vonden of niet. Het onderzoek wordt 9 november gepubliceerd door Sdu. Een interview met Koops en Vedder.
Privacy volgens John Borking
(Informatiebeveiliging, augustus 2001)
John Borking is vicevoorzitter van de Registratiekamer. Borking, die als jurist is afgestudeerd, gelooft dat het recht alleen niet voldoende is om de privacy te beschermen. De Registratiekamer krijgt straks meer macht om privacyschendingen juridisch aan te pakken, maar moet ook blijven zoeken naar technische oplossingen.
Tussen controle en coulance
(Carp, 23 januari 2001)
Het is nog niet eens zo lang geleden dat
privé-internetten op het werk werd beschouwd als
nuttig en leerzaam. Inmiddels kunnen we het zo goed
en doen we het zo vaak dat werkgevers beginnen te
morren. Wat mag er nu eigenlijk wel en wat niet? De
regels op een rijtje.
'Niemand controleert Echelon'
(NRC Handelsblad, 23 januari 2001)
Maurice Wessling, directeur van Bits of Freedom, vindt dat er meer parlementaire controle moet komen op afluistersystemen. Wessling, directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, riep het parlement vorig jaar op een onderzoek in te stellen naar Echelon. Gisteren nam dit een aanvang met een
rondetafelgesprek, waar deskundigen onder wie Wessling
zelf over Echelon werden gehoord. Volgens Wessling lopen
parlementen in binnen- en buitenland hopeloos achter de
feiten aan.
Een beetje anoniem
(NRC Handelsblad, 6 januari 2001)
De privacy op internet is doorgaans slecht gewaarborgd maar volledige
anonimiteit is niet wenselijk. De oplossing van Ian Goldberg: een glijdende
schaal met toenemende anonimiteit.
Amazon.com verandert privacybeleid
(NRC Handelsblad, 18 september 2000)
De digitale winkel Amazon.com heeft bekend gemaakt de profielen van klanten in de toekomst te gaan verkopen. Amazon.com, dat onder meer boeken, cd's, speelgoed, computers en auto's verkoopt, verzamelt al sinds 1996 informatie over klanten.
Privacy ook zaak voor internetgebruiker zelf
(NRC Handelsblad, 15 juli 2000)
Internetgebruikers kunnen veel doen om
hun eigen privacy te beschermen. Uit
luiheid of onverschilligheid komen ze daar
vaak niet toe. Privacy op internet is
uiteindelijk een gedeelde
verantwoordelijkheid voor de gebruiker, de
provider en de overheid.
Privacy?
(NRC Handelsblad, 29 juni 2000)
Uit een recent onderzoek van de Registratiekamer blijkt dat een groot deel van de Nederlandse providers onzorgvuldig omgaat met de persoonsgegevens en het surfgedrag van klanten.
Spyware
(NRC Handelsblad, 22 mei 2000)
Gratis software is niet altijd zo gratis als het
lijkt. Een aantal programma's verzamelt
stiekem allerlei gegevens over de gebruiker
die worden doorgestuurd naar de fabrikant.
Spyware wordt zulke software genoemd die
ongemerkt gebruikmaakt van de
internetverbinding van de gebruiker om
privacygevoelige gegevens door te sturen.
Amerikaanse consumenten willen hun privacy terug
(NRC Handelsblad, 18 februari 2000)
De fusie tussen online advertentiebedrijf DoubleClick en
marketingbedrijf Abacus Direct was vanaf het begin
omstreden. Samen beschikken de Amerikaanse bedrijven
over uiterst gedetailleerde informatie over heel veel mensen.
Anoniem surfen
(NRC Handelsblad, 20 december 1999)
Voor wie prijs stelt op
online privacy is er nu Freedom. Freedom is een onlangs op
de markt gebracht softwarepakket dat Internetters volledige
anonimiteit garandeert. Het is gemaakt door het Canadese
bedrijf Zero- Knowledge Systems, een groep privacybewuste
en vrijheidslievende technici, met een goede neus voor
zaken.
Het grote gluren is begonnen
(NRC Handelsblad, 10 september 1999)
We zijn geen moment meer onbespied. Al onze bewegingen en
handelingen worden elektronisch geregistreerd. Internet werd
geboren toen twee computers in september 1969 voor het eerst
een 'netwerk' vormden. Maar hoe anoniem is cyberspace dertig
jaar later nog? De sleutel voor e-commerce is onlangs gekraakt.
E-mail was een daglang voor iedereen te lezen. Een Canadese
politicoloog bepleit de terugkeer van Grote Broer, om de digitale
chaos te reguleren.
Debat over achterdeur in Windows ter spionage
(NRC Handelsblad, 8 september 1999)
In Windows van
Microsoft zit een achterdeurtje waardoor de
Amerikaanse inlichtingendienst National
Security Agency (NSA) computergebruikers
kan bespioneren.
Anoniem op Internet via XS4ALL
(NRC Handelsblad, 4 mei 1999)
Provider XS4ALL uit Diemen gaat anonieme toegang tot Internet
aanbieden. De Internetaanbieder doet mee aan
een privacycampagne van het Canadese bedrijf
Zero-Knowledge Systems.
Pentium III en Windows 98 onveilig
(NRC Handelsblad, 13 maart 1999)
Chipfabrikant Intel en softwareconcern Microsoft liggen vanwege ernstige
privacyschendingen onder vuur van consumentenorganisaties en
Internetgebruikers. De nieuwe producten van beide marktleiders, wereldwijd door
miljoenen consumenten gebruikt, zijn zo lek als een mandje.
Microsoft schendt privacy met Windows
(NRC Handelsblad, 10 maart 1999)
Softwaregigant Microsoft is in opspraak gekomen
wegens een privacylek in het besturingssysteem Windows 98. Amerikaanse
computerdeskundigen van Phar Lap Software in Massachusetts hebben eind
vorige week bekend gemaakt dat het veel gebruikte Windows 98 een
vrijwel onzichtbaar persoonlijk identificatienummer bevat dat gekoppeld
is aan de naam van de computergebruiker.
Tips om zo anoniem mogelijk te blijven online
(NRC Handelsblad, 11 maart 1999)
Wie bent u? Waar surft u? Wat heeft u via
Internet gekocht? Wie zich niet goed beveiligt,
gooit zijn persoonlijke gegevens op straat.
Big Brother Inside
(NRC Handelsblad, 27 januari 1999)
Amerikaanse Internet-aandelen staan torenhoog.
Amerika gelooft in de elektronische handel.
Maar hoe staat het met de bescherming van de
privacy van consumenten? Volgens de Amerikaanse regering gaat
de Europese privacy-wetgeving veel te ver. In de VS protesteren consumentenorganisaties tegen een nieuwe chip van Intel, omdat deze de privacy zou bedreigen.
EU-werkgroep wil uitgebreid afluisternetwerk
(NRC Handelsblad, 9 januari 1999)
Een EU-werkgroep heeft gepleit voor een
afluisternetwerk om communicatie tussen
burgers doorlopend te kunnen onderscheppen.
Telecomwet geeft overheid te veel macht
(NRC Handelsblad, 1 juli 1998)
De Tweede Kamer heeft onlangs met ruime
meerderheid de nieuwe Telecommunicatiewet
aangenomen. Deze
wet, bedoeld om een eind te maken aan de
overheidsbemoeienis met de telecomsector, biedt de
staat zeer ruime mogelijkheden het doen en
laten van burgers in de gaten te houden.
Privacy en de browsers
(NRC Handelsblad, 7 november 1998)
Gold tot nu toe privacyschending via browsers nog als bug, in de nieuwe browsers is het tot feature verheven. Terwijl de huidige versies van de browsers van Netscape Communications en Microsoft nog vol half opgeloste beveiligingsfouten en privacylekken zitten, brengen beide softwarefabrikanten alweer nieuwe versies uit.
World Online verliezer in wedstrijd: e-mail 'op straat'
(NRC Handelsblad, 19 juni 1998)
Op uitnodiging van Internetaanbieder World Online hebben duizenden
gebruikers de
afgelopen dagen meegedaan aan een 'hackwedstrijd'. Computerkrakers hebben
elektronische postbussen van World Online geopend
waarin zich ruim tweeduizend e-mails van klanten aan de
provider bevonden. De e-mails zijn op Internet openbaar
gemaakt.
Surfgedrag klanten zichtbaar voor derden
(NRC Handelsblad, 10 juni 1998)
Bij de Internetdienst van Telekabel en EuroNet in Friesland is opnieuw een
lek geconstateerd.
Op Internet zijn gegevens van Telekabel-klanten uit Leeuwarden die op
Internet surfen openbaar
gemaakt.
Derden konden precies zien welke websites abonnees van Telekabel bezoeken.
Persoonsgegevens abonnees op Internet
(NRC Handelsblad, 9 juni 1998)
Op Internet circuleert
een lijst met persoonsgegevens van ongeveer
430 abonnees van de Internetdienst van
Telekabel in Velp. Het betreft gegevens als
naam, adres, woonplaats en 'IP-adres'
(Internetadres) van Telekabel-klanten uit
Leeuwarden.
Registratiekamer kritiseert PTT-net
(NRC Handelsblad, 19 maart 1998)
Volgens de Registratiekamer, die toezicht houdt op de Wet
Persoonsregistraties, handelt PTT Telecom onrechtmatig omdat
het klantenbestand van 'Het Net' van PTT Telecom - dat de
persoonsgegevens van abonnees bevat - voor iedere bezoeker
van dit netwerk te raadplegen is.
Digitale recherche zal ten koste gaan van privacy
(I&I, maart 1998)
Gluren naar bezoekers
(NRC Handelsblad, 21 april 1998)
Bijna driekwart van de Internetgebruikers maakt zich zorgen om
zijn privacy tijdens het surfen, zo blijkt uit onderzoeken.
Een vrees die niet ongegrond is, als je ziet welke
informatie browsers doorgeven aan de plaatsen die je
bezoekt.
Niets vragen, niets zeggen
(NRC Handelsblad, 10
februari 1998)
'Boysrch' was de schuilnaam waarmee de
36-jarige marineofficier Timothy McVeigh via
zijn provider America Online (AOL) op Internet
surfte. In zijn digitale profiel stond dat hij
homoseksueel was.
Zodra het leger een link had gelegd tussen het online
profiel van 'Boysrch' en McVeigh werd hij van al zijn
functies ontheven en werd de ontslagprocedure in gang
gezet.
'Geheime dienst VS luistert Europa af'
(NRC Handelsblad, 5 februari 1998)
Digitaal briefgeheim
(NRC Handelsblad, 16 december 1997)
Het nieuwe hacken
(NRC Handelsblad, 12 augustus 1997)