Internet-marketing: wie niet vraagt, die niet wint
(Internet in Business, juni 2001)
Buttons, banners, viral marketing, one-to-one marketing, permissiemarketing, zoekmachinemarketing, SMS marketing, interruptiemarketing - Internetmarketing kent legio mogelijkheden. Maar het belangrijkste is: Aan de basis van Internetmarketing staat toestemming van de klant.
Insight .bone advertising
(Internet in Business, juni 2001)
Online marketingcommunicatiebureau .bone advertising in Utrecht is vanaf de oprichting in 1999 winstgevend. In het begin werd er binnen nog gevoetbald, nu is het pand te klein. Insight van een creatieve mediaplanner, waar de directeur vaak nog zelf de deur opendoet.
Hightech-versie van de Amerikaanse droom
(FEM De Week, januari 2001)
Durfkapitaal verstrekken is in de jaren negentig uitgegroeid tot een van de spectaculairste bedrijfstakken un de Verenigde Staten. Talloze miljardenondernemeningen danken er hun bestaan aan. Drie boeken over de snelle wereld van venture capital.
Kan ik effe vangen?
Ook Internet kent al een vroeger. Dat was toen een aantal bevlogen jongens en meisjes idealistisch werkten aan een betere wereld. Nu gaat het gewooon weer over geld. Oud- en nieuwlichters over geld, gebakken lucht, verwachtingen, venture capital en het verleden.
Insight YourNews
Binnen bij YourNews, de onderneming die nieuws levert aan websites en bedrijven. YourNews maakte een zeer snelle groei door. Nieuwe medewerkers worden 'geel gespoten'. Hippe vogels, daar hebben ze geen behoefte aan. Elke maand een Big Lunch, dat weer wel.
Top 40: Nummer 3 met Superstip: Joost Schuijff
Directeur en oprichter Joost Schuijff van Bibit Internet Payments reikte tot de top 3. De familyman was altijd al met computersystemen in de weer. Met Bibit gaat het crescendo. Een portret.
Top 40: Van 4 naar 2: Hans Veldhuizen
Hans Veldhuizen van NedStat klimt gestaag door: nu naar nummer 2 van de Top 40. Geboren netwerker met evenveel energie als nevenfuncties en een grote liefde: Crosby Stills & Nash. Hij houdt er een website over bij. Natuurlijk met de tellers van NedStat erop.
Insight: Ship it smarter
(Internet in Business, oktober 2000)
Shipitsmarter - oftewel Ship it Smarter - biedt kleinere ondernemingen bij de behoefte aan koeriersdiensten de geneugten van een grote: kortingen en voordeel. De Internet-startup van Jeroen Buis en Gert Jan Bennen heeft een database met tienduizenden prijzen van de grote koeriers. Over renevue sharing, het verzenden van pakjes en het waarom van een zilverkleurige step.
Gratis? Wat gratis?
(Internet in Business, oktober 2000)
Alles wordt op den duur gratis, zo is de opvatting van Internetgoeroe Kevin Kelly. Maar gratis is weer wat anders dan gratis. De koelkast krijg je voor niets, de bijbehorende verbinding met het netwerk kost geld. Uiteindelijk betaalt de consument zelf voor alle gratis producten door de diensten die eraan gekoppeld worden.
Schuld en schade
(NRC Handelsblad, 15 januari 2001)
De meeste internetbedrijven die failliet gaan zijn webwinkels en bedrijven die gratis diensten aanboden en winst wilden maken op de advertentie-inkomsten. Klanten kunnen hun geld kwijt raken.
Zweedse webcycle
(NRC Handelsblad, 8 januari 2001)
Een fiets bestellen via internet bleek geen goed idee te zijn. Ik had mijn zinnen gezet op een Kronan, een degelijke fiets uit Zweden. De service van Kronan was minder degelijk.
Amazon.com verandert privacybeleid
(NRC Handelsblad, 18 september 2000)
De digitale winkel Amazon.com heeft bekend gemaakt de profielen van klanten in de toekomst te gaan verkopen. Amazon.com, dat onder meer boeken, cd's, speelgoed, computers en auto's verkoopt, verzamelt al sinds 1996 informatie over klanten.
Guy kawasaki geeft ondernemers les
(NRC Handelsblad, 18 juli 2000)
Hoe word je een succesvolle internetondernemer? Door een revolutionair te zijn. Hoe word je een revolutionair? Door je te houden aan de regels van Guy Kawasaki. Hoe dat moet legde deze risico-investeerder gisteren in Amsterdam uit.
De macht van de digitale dienstverlening
(NRC Handelsblad, 13 april 2000)
Dat e-commerce de wereld ingrijpend verandert, staat wel vast. Hoe, moet nog blijken. Alle macht aan de consument of terug naar 19de-eeuwse uitbuiterij?
Een paar ton voor een winkel
(NRC Handelsblad, 13 april 2000)
Met een pakket software kan iedereen zelf op Internet een winkel bouwen. Maar ook is het mogelijk gespecialiseerde bedrijven in te huren.
Een webslaaf met vijf poten
(NRC Handelsblad, 7 april 2000)
Internet is nooit af. Over de hele wereld werken achter de
schermen allerlei mensen aan websites en technische
problemen. Vaak onderbetaald en ondergewaardeerd.
Internetbedrijven zijn steeds meer geneigd webmedewerkers
weinig te betalen en het lage salaris op te waarderen met
opties die pas geld waard worden als het bedrijf succes
heeft op de beurs.
Groot geld
(Informatie & Informatiebeleid, maart 2000)
Joost Flint heeft de Digitale Stad gekocht en gaat er heel rijk mee worden. Slim van Joost Flint, zou je zeggen. Maar ook niet helemaal eerlijk eigenlijk. Omdat ook het gebruikersgedeelte commercieel wordt, onttrekt Flint iets aan het publieke domein wat heel waardevol was: namelijk een commercievrije zone waar de vrijheid van meningsuiting in hoog aanzien stond en waar ruimte was voor kleinschalige initiatieven. Een homepage en een e-mailadres van de DDS stond lange tijd voor een zekere dwarsheid en kwaliteit.
Amazon.com: Gigant op de pof
(NRC Handelsblad, 28 april 2000)
Menig Internetbedrijf dat nog geen vijf jaar bestaat en nog geen cent winst heeft gemaakt, is nu meer waard dan ondernemingen die het al tientallen jaren goed doen. Gouden bergen worden verwacht door investeerders en beleggers van Internetbedrijven die sinds een jaar of wat aan de lopende band worden opgericht, soms letterlijk op zolderkamertjes.
Amazon.com is vaak het grote voorbeeld.
Crackers hinderen nieuwe economie
(NRC Handelsblad, 11 februari 2000)
Beveiligingsdeskundigen waarschuwen al
jaren dat het Internet niet veilig genoeg is voor
vertrouwelijke correspondentie en
personeelsadministratie. Ook als ruggengraat
voor de nieuwe economie is deze week het
netwerk erg instabiel gebleken. Door
opeenvolgende aanvallen van hackers
hebben de Amerikaanse webwinkels Yahoo,
eBay en Amazon miljoenen dollars verlies
geleden.
Hackers halen Yahoo uit de lucht
(NRC Handelsblad, 8 februari 2000)
Het stond niet op
de openingspagina van Yahoo, maar met
een paar clicks was het nieuws over de
hack van de zoekmachine te vinden. Na
een aanval van hackers lag de site van
Internetbedrijf Yahoo (zoekmachine,
nieuwsdienst, online winkelen, gratis e-mail)
vannacht drie uur uit de lucht.
Online ramsj
(NRC Handelsblad, 26 juni 2000)
De Slegte heeft sinds kort ook een virtuele boekwinkel.
Vrijwel alle boeken uit de winkel zijn nu ook via de website
te koop. De indeling van de uitstekend vormgegeven website
komt overeen met die van de fysieke winkels.
Bedrijven ontdekken wizzkids
(NRC Handelsblad, 24 juli 1999)
Internet biedt scholieren en studenten de
mogelijkheid al vroeg relatief veel geld te
verdienen. Grote concerns als Albert Heijn en
de Rabobank maken gebruik van de
gespecialiseerde kennis van jonge
Internetondernemers.
Digitale veilinghuizen
(NRC Handelsblad, 13 maart 2000)
Digitale veilinghuizen schieten als paddestoelen uit de
grond. Ibazar en Let's buy it, de nieuwste online veilingen,
openden vorige week hun deuren. Ook de online boekwinkel
Bertelsmann Online (BOL) voegde vorige week een veiling
aan de site toe. Andere veilingen, zoals Veiling.com, QXL en
Spott, bestaan al iets langer.
Kunst kopen op het net
(NRC Handelsblad, 24 januari 2000)
Ger Lataster, Corneille, Lucebert, Pierre Alechinsky. Van
deze kunstenaars en vele andere bekende en onbekende is
werk op Internet te koop en te leen. Natuurlijk gaat er niets
boven een kunstwerk in werkelijkheid te zien. Internet stelt
kunstkopers echter in staat om snel te zoeken en prijzen te
vergelijken.
Amerikaanse onderminister: EU hindert elektronische handel
(NRC Handelsblad, 27 januari 2001)
Amerikaanse Internet-aandelen staan torenhoog. Amerika gelooft in de elektronische handel. Maar hoe staat het met de bescherming van de privacy van consumenten? Volgens de VS gaat de Europese privacy-wetgeving veel te ver. Een gesprek met onderminister David Aaron. 'Einde vrije uitwisseling persoonsgegevens is strop voor onze beide economieën'
Eén-op-één met Daniëlle
(NRC Handelsblad, 4 juli 1998)
Het Internet wordt door steeds meer bedrijven ontdekt als marketing-instrument.
,,Bedrijven die dat niet door hebben, laten kansen liggen.''