A R T I K E L E N   >> CD ROMS

  home   |  artikelen   |  boeken   |  mailinglist   |  links   |  bio   | contact


Internet
Recht
Providers
E-commerce
Spam
Filteren
Privacy
Aftappen
Echelon
Hacken
Virussen
Beveiliging
Cybercultuur
Agents
Kunst
Recensies
Media
Browsers
Vrouwen
Kinderporno
Misc

Cd roms
Spelletjes
Educatief

Dossiers
Beveiliging
Filteren
Echelon
Kinderporno

American McGee's Alice

Alice in computerland

Marie-José Klaver
(NRC Handelsblad, 12 januari 2001)

Bijna iedereen kent Alice's Adventures in Wonderland (1865) van Lewis Carroll. Het is het verhaal van een meisje dat via een konijnenhol in een wondere wereld vol mysterieuze figuren terechtkomt. Electronic Arts, een van de grootste fabrikanten van computerspellen, heeft een eigentijdse Alice gecreëerd.

In American McGee's Alice is Alice geen schattig meisje - daar gelooft tegenwoordig niemand meer in. Alice is een ongelukkige tiener in een gekkengesticht. Haar familie is omgekomen bij een brand (veroorzaakt door de kat) en ze lijdt aan posttraumatische stress. Net als de oorspronkelijke Alice krijgt ze de opdracht om Wonderland te redden. De kwaadaardige Hartenkoningin bedreigt de wereld waar Alice's vrienden wonen en zij is de enige die kan helpen. Een traditioneel uitgangspunt voor een computergame, maar dat is niet erg omdat American McGee's Alice een onderhoudend en vakkundig gemaakt spel is.

Het konijnenhol waardoor Alice Wonderland betreedt, ziet er uit als de bekende tunnel uit sciencefictionfilms. Wonderland bestaat uit verschillende gebieden die Alice moet doorkruisen om voorwerpen te verzamelen en raadsels op te lossen. De werelden zijn levensgevaarlijk. Maar gelukkig heeft Alice, als een modern Amerikaans meisje, een heel wapenarsenaal tot haar beschikking, die door Electronic Arts eufemistisch 'toys' worden genoemd. "Alice has an instinctive affinity for this toy. As Alice gains experience with the blade, she is able to master some highly advanced chops", wordt over het mes gezegd dat precies op maat is gemaakt voor Alice's knuistje.

American McGee's Alice combineert traditionele game-aspecten met prachtige driedimensionale beelden en bijzonder mooie muziek. De werelden zien er adembenemend mooi uit. Beelden en thematiek van American McGee's Alice sluiten goed aan bij populaire televisieseries als Buffy the Vampire Slayer.

Het spel kan op vier niveaus worden gespeeld van 'gemakkelijk' tot 'nachtmerrie'. In de laatste modus zijn de raadsels en problemen zo moeilijk en talrijk dat ook een hardcore gamer volledig aan zijn of haar trekken komt.

Verhalende elementen spelen een belangrijke rol in het spel, dat begint met een knap gemaakt openingsfilmpje waarin heel kort Alice's geschiedenis wordt verteld en de eerste karakters (de kat en het konijn) worden geïntroduceerd. Een mooie sonore voiceover begeleidt de speler door het hele spel. De makers waren zo enthousiast over hun nieuwe versie van Alice in Wonderland dat er momenteel ook een bioscoopfilm van wordt gemaakt. Om Alice te spelen is wel een zware multimediacomputer nodig. Het spel is gemaakt met de technologie van Quake III, een bekend 3D-schietspel, die veel van de pc vergt. De videokaart van de computer moet geschikt zijn voor een speciaal aansturingsprogramma (OpenGL). De Nederlandstalige handleiding bij het spel (die op de eerste cd-rom staat) bevat geen informatie over welke kaarten geschikt zijn voor dit nieuwe type aansturingsprogramma. De drivers zelf staan wel op de cd-rom. Installatie op een pc met een oudere videokaart kan de nodige problemen opleveren, die in de meeste gevallen weer snel ongedaan gemaakt kunnen worden met behulp van het uninstall-programma.

American McGee's Alice. Uitgever Electronic Arts. 3 cd-roms voor Windows 95/98/ME. Minimale systeemeisen Pentium II 400 Mhz of AMD K6-2, 64 MB werkgeheugen, 600 MB vrij op de harde schijf en een videokaart die geschikt is voor OpenGL-drivers. Prijs 89,95 gulden. Gratis demoversie op www.alice.ea.com

(Verschenen in NRC Handelsblad, 12 januari 2001)

mjk@marie-joseklaver.nl

12 januari 2001




Bovenkant pagina