A R T I K E L E N   >> E-C O M M E R C E

  home   |  artikelen   |  boeken   |  mailinglist   |  links   |  bio   | contact


Internet
Recht
Providers
E-commerce
Spam
Filteren
Privacy
Aftappen
Echelon
Hacken
Virussen
Beveiliging
Cybercultuur
Agents
Kunst
Recensies
Media
Browsers
Vrouwen
Kinderporno
Misc

Cd roms
Spelletjes
Educatief

Dossiers
Beveiliging
Filteren
Echelon
Kinderporno

Publishing Stuff

Internet in Business logo
Gorilla projects

Marie-José Klaver
(Internet in Business, februari 2001)

Voormalig Internetjournaliste Yvette Cramer zette een eigen elektronische uitgeverij op. Waarom zijn er toch zo weinig vrouwelijke ondernemers? "Je moet je voortdurend waar maken, je moet soms behoorlijk macho en gehaaid zijn en onwaarschijnlijke toekomstscenario's uittekenen."

De nieuwe economie is een mannenaangelegenheid. Er zijn slechts weinig vrouwelijke ondernemers, die een revolutionair nieuw bedrijf beginnen. Ook de Internetinitiatieven van de overheid, zoals ICT en de Stad, Infodrome, de Digitale Delta en de commissie Grondrechten in het digitale tijdperk, worden geleid door mannen. Yvette Cramer (37), tot voor kort redacteur bij het managerstijdschrift Next, behoort tot het kleine groepje vrouwen dat wel een eigen Internetbedrijf is begonnen. Begin februari is haar digitale uitgeverij Mijneigenboek.nl van start gegaan.

"Er zijn inderdaad veel minder vrouwelijke Internetondernemers. Maar toch zie je de vrouwen wel oprukken. American Bookcenter wordt bijvoorbeeld door een vrouw geleid en was één van de eerste boekhandels met een website. Zelf interviewde ik onlangs Esther Honselaar, die bij Cisco had gewerkt en nu Networkplaza heeft opgericht, een soort marktplaats voor netwerkproducten."

Vrouwen storten zich liever op wat kleinschaliger projecten, stelt Cramer vast.

"Je zou kunnen zeggen dat vrouwen werken vanuit de saamhorigheid, als een mierenkolonie, terwijl mannen als gorilla's te werk gaan. Gorilla's zijn wat poeneriger"



"Ik ken ook twee dames die een kralenwinkel in Amsterdam hebben, Beadies, en een website waar je kettingen kunt bestellen. Vooral uit Japan krijgen ze regelmatig orders. Ik merk, ook bij mezelf, dat bij vrouwelijke ondernemers het idee aansprekend moet zijn. Zo'n Internet-uitgeverij opzetten spreekt mij meer aan dan een zoekmachine of Internetsoftware ontwikkelen. Ik zie verder dat vrouwen liever toenadering zoeken tot een (moeder)bedrijf in plaats van een financierder. Ik ben zelf ook met mijn ideeën naar Gopher Publishers gestapt, terwijl ik ook had kunnen kiezen voor een geldschieter. Onderdeel worden van een ander bedrijf heeft voordeel dat je niet helemaal opnieuw alle wielen hoeft uit te vinden. Je kunt van faciliteiten van zo'n moederbedrijf gebruik maken."

Vrouwen hechten bovendien minder aan geld en status dan mannen, denkt Cramer. "Ze kiezen vanuit een ander perspectief voor Internet-business. Ze willen graag een werkomgeving naar eigen smaak creëren, en minder een miljoenenbankrekening opbouwen. Ik ga er tenminste niet van uit dat ik miljonair word. Je zou kunnen zeggen dat vrouwen werken vanuit de saamhorigheid, als een mierenkolonie, terwijl mannen als gorilla's te werk gaan. Gorilla's zijn wat poeneriger."

Gezellig

"Van de Avanta-redactie vernam ik trouwens nog iets: vrouwelijke ondernemers zijn huiveriger in de publiciteit te treden.

"Vrouwen willen graag een werkomgeving naar eigen smaak creëren, en minder een miljoenenbankrekening opbouwen. Ik ga er tenminste niet van uit dat ik miljonair word"



En als ze over de streep zijn getrokken, durven ze amper ferme uitspraken te doen. Mannen durven dat wel, die zien het als spel.

"Een verklaring kan zijn dat vrouwen huiveriger zijn voor 'groot en geleend geld'. Neem aandelen. Als ik met mannen over mijn idee praat, beginnen ze meteen over aandelen. Vrouwen zijn meer geïnteresseerd in het concept zelf.

"Misschien gaan vrouwen gewoon voorzichtiger te werk. Ze willen een leuk bedrijf - overzichtelijk en gezellig. Uit onderzoek blijkt overigens dat er momenteel meer vrouwen dan mannen een onderneming starten, maar dat de vrouwenondernemingen over het algemeen veel kleiner van omvang en omzet blijven dan die van mannen. Je moet je als ondernemer voortdurend waar maken, je moet soms behoorlijk macho en gehaaid zijn en onwaarschijnlijke toekomstscenario's uittekenen. Dat geldt helemaal voor de Internetwereld. Nederland heeft nog maar een pril ondernemersklimaat, en vrouwelijk ondernemerschap staat helemaal in de kinderschoenen. "Of de techniek afschrikt weet ik niet. Zeven jaar geleden, toen het Internet opkwam in Nederland misschien wel. De huidige e-businesses zijn lang niet zo techie. Het komt juist meer aan op service en communicatie. Zelf vind ik één van de creatiefste aspecten van het ondernemen het bedenken en ontwikkelen van de webapplicatie. Die moet goed werken en geschikt zijn voor de gebruikers. Als freelancer heb ik ooit meegewerkt aan een aantal websites als 'creatieveling' en schrijver. Ik vond het heel inspirerend om met ontwikkelaars en webdesigners iets nieuws te creëren.

"Wat vrouwen misschien wel afschrikt zijn de lange dagen die ze als zelfstandig ondernemer verwachten te moeten maken. Met kinderen is dat best moeilijk te realiseren. Bij Gopher is de sfeer erg vrouwvriendelijk.

"Of ik een goede ondernemer ben, weet ik nog niet. Dat ga ik nu ondervinden! Ik kom niet uit een ondernemersfamilie. Ik heb wel altijd een 'winkel' willen hebben. Ik vind mezelf wel ondernemend, durf risico's te nemen, ik krijg gedaan wat ik wil, maar op mijn manier. Ik voel me trouwens eerder uitgever dan CEO. Dat past in Gophers filosofie. Innovatie staat er ten dienste van de traditie. In mijn uitgeverij komen trouwens vooralsnog ook alleen maar vrouwen te werken. Dat is toevallig zo. Ik vind het dus niet moeilijk om als vrouw een bedrijf te hebben, zolang ik maar niet met Nina Brink vergeleken ga worden. Het is wel spannend en nieuw en ik hoop dat ik mijn eigen weg kan blijven volgen en een gezond, sprankelend bedrijf help opzetten. Waar ik wel voor waak is dat ik niet in het hokje 'vrouwenbedrijf' wordt geplaatst."

Mijn Eigen Boek

Mijneigenboek.nl (MEB) is een elektronische uitgever voor mensen die een boek hebben geschreven, maar dat niet willen of kunnen uitgeven bij een traditionele uitgever. Vanity publisher Mijneigenboek.nl, een volledige dochter van Gopher Publishers, stelt hen in staat voor een vergoeding hun manuscript in eigen beheer te publiceren. Het resultaat is een papieren uitgave die de auteur zelf kan vormgeven. De auteur kan zelf bepalen hoe hoog de oplage is en of het boek alleen in kleine kring wordt verspreid of ook te koop wordt aangeboden in de webwinkel van Mijneigenboek.nl.
CEO Yvette Cramer: "Mijneigenboek.nl moet dé uitgeverij worden waar auteurs zelf achter de knoppen kunnen zitten om hun werk te publiceren en met collegaschrijvers in contact kunnen komen. Via Internet hopen we de drempel te verlagen om werk in eigen beheer uit te geven."
MEB, waar naast Cramer ook Mirjam Hulsebos (marketing) en Astrid Meppelink (officemanager) werken, wil over drie jaar winstgevend zijn. De basisprijs voor het uitgeven van een boek bedraagt 1.870 gulden. Daarvoor krijgt de klant tien exemplaren van het boek. Aanvullende diensten die MEB levert, zijn correctie, redactie en vormgeving. Correctie en redactie kost volgens Cramer voor een boek van honderd gedrukte pagina's ongeveer 3.700 gulden. MEB kan ook voor persberichten en promotiecampagnes zorgen.
Veel concurrentie heeft MEB in Nederland niet. De enige andere vanity publisher is Bergboek.nl, dat zich ook richt op wetenschappers die een proefschrift willen uitgeven. In de Verenigde Staten is inmiddels een tiental vanity publishers actief, waaronder iUniverse.com, Xlibris.com en GreatUnpublished.com. Zij stellen net als MEB een aantal tools beschikbaar. Wat opvalt, is dat de Amerikaanse e-uitgevers veel goedkoper zijn dan MEB. iUniverse, voor 49 procent eigendom van boekketen Barnes & Noble, rekent 230 gulden voor publicatie en een aantal exemplaren.

(Verschenen in Internet in Business, februari 2001)

mjk@marie-joseklaver.nl

februari 2001



Marie-José Klaver

Lees meer artikelen uit
Internet in Business of neem
een gratis abonnement.


Bovenkant pagina